Większe warzywa i owoce typu jabłko, gruszka, nektarynka, ogórek, pomidor to bardzo dobra okazja, by dziecko nie tylko zjadło coś zdrowego i smacznego, ale również potrenowało:)
Całe jabłko (pomidor) w rączkach dziecka to wieloaspektowy trening. Jasne, dziecko nie zje tego jabłka (pomidora) w minutę, ale za to, ile się wydarzy w tym czasie.
Trening koordynacji czuciowo – ruchowej, gdy zaangażowane są obie ręce w linii środkowej ciała, a nie, jak zazwyczaj – jedna,
praca oko – ręka (patrzy, wysyła sygnał zamiaru, dotyka, bierze do rąk, kieruje do buzi).
pobudzanie zmysłu dotyku, czyli integracja sensoryczna – twarde jabłko, ciężkie, duże, soczyste, zimne, chropowata skórka lub jej brak, czyli śliskość owocu. Czy wiecie, że właśnie mniej więcej koło 7 m.ż. zaczyna się różnicowanie wrażeń dotykowych (szorstkie, śliskie, ciepłe itp.) Nie tylko podczas zabawy, ale i podczas jedzenia można rozwijać te umiejętności.
Praca logopedyczna, gdy trzeba „odskrobać” część jabłka, przerzuć uzyskany kawałek i połknąć.
Same cudowności się tu dzieją!
Ale czy to nie jest niebezpieczne?
Takie owoce lub warzywa podawane w całości to nawet większe bezpieczeństwo. Zobaczcie, dlaczego na dwóch filmach:
Gruszka podana w całości:
Tola dostała gruszkę w całości. Odkroiłam z niej kawałek, bo była dla niej zbyt ciężka. Dzięki tej formie, Tola miała możliwość jedynie odskrobać ząbkami (ma ich tu tylko 4) i dziąsłam niewielki kawałeczek.
Gruszka podana w kawałku:
Taka forma gruszki sprawiła, ze Tola włożyła do buzi znaczną część i odgryzła z łatwością większy kawałek. Widać, że jest to kształt niebezpieczny dla dziecka. Może ono sobie z nim poradzić, ale ryzyko jest.
Od kiedy możesz podać jabłko w całości?
GDY DZIECKO BĘDZIE GOTOWE ♀️
Nie da się określić uniwersalnej granicy, bo każde dziecko rozwija się manualnie inaczej, ma inne możliwości oralne (kwestia odgryzienia kęsa, rozdrobnienia go w buzi i połknięcia), posiada zęby lub nie ma wcale (Tola tu ma dwie dolne jedynki, a wykiełkowały dopiero 2 górne).
Formę podania produktu zawsze należy dostosować do umiejętności fizycznych i oralnych dziecka.
Podobnie sprawa ma się ze skórką. Niektórym dzieciom ona nie przeszkadza i można nie obierać owoców, np. w 9 m.ż. a niektóre dzieci nie zjedzą w ogóle przez tę skórkę i kropka. Zatem wówczas lepiej obrać. Tola aktualnie zje ze skórką (przypomnę- ma rok), ale po każdym kęsie wypluwa ją. I to też niezły trening. Obserwuj swoje dziecko, wsłuchuj się w jego potrzeby, kieruj się jego rozwojem i umiejętnościami. Więcej na temat obierania owoców przeczytasz w TYM WPISIE (KLIK)
Fajny na początek jest pomidor w całości. Wybierz mały (jabłko też), by był wygodny dla rączek. Twoje dziecko będzie zachwycone i smakowo, i zabawowo.
Jeśli przygotowujesz się do rozszerzania diety i szukasz informacji na ten temat, mamy dla Ciebie kompletny podręcznik, który zawiera wszystkie informacje w jednym miejscu.
Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.
Komentarze (4)
Julka
Dodano opinię: 07.06.2020
Zastanawiam się, czy u dziecka ze skróconym (i podciętym) wędzidełkiem metoda BLW mogłaby się sprawdzić? Skoro dziecko źle układa język, to czy poradzi sobie z pracą języka i przesuwaniem jedzenia z jednego obszaru policzka do drugiego?
alaantkoweblw
Dodano opinię: 13.07.2020
to nie tylko kwestia BLW, ale w ogóle jedzenia i wielu innych czynności.
Aneta
Dodano opinię: 09.06.2020
A jak jest z siemieniem lnianym.? Czytam w różnych miejscach, że nasiona i orzechy trzeba zmielić ale przecież siemię jest takie malutkie… Dodałam już parę razy do kaszki ale nie chcę ryzykować.
alaantkoweblw
Dodano opinię: 19.06.2020
Mielimy większe, twarde nasiona jak nasiona dyni czy słonecznika.