Światowa Organizacja Zdrowia w 2019 roku wydała nowe wytyczne dotyczące aktywności fizycznej, trybu życia i snu małych dzieci. Kwintesencją tego dokumenty jest stwierdzenie:
„Aby zdrowo rosnąć, dzieci muszą mniej siedzieć i więcej się bawić”.
To prawda. Dlaczego jest inaczej? Żyjemy w świecie opanowanym przez multisensoryczne zabawki, ograniczenia związane z pandemią, pośpiech i styl życia gdzie, w którym przede wszystkim nastawieni jesteśmy na mieć, a nie być. Od urodzenia niemowlę styka się z ogromną ilością bodźców, które go otaczają także przez NIEWIEDZĘ rodziców. Grające, szeleszczące maty, w tle słychać wiecznie włączone radio lub tv, a ciotka przyniosła nowy grający telefonik. Potem jest jeszcze gorzej. Żeby dziecko ‘’było cicho” dostaje do małej, 2 letniej raczki tablet. To go uspokoi, albo uspokoi rodzica, by mógł zjeść swój obiad. Starszaki już same zaczynają krzyczeć w aucie ‘’daj, daj, daj” i w ten sposób dostają telefon na czas podróży, byle by były cicho.
Cyfrowe dzieciństwo stało się faktem.
Tablety, komórki, bajki w tv zalewają dzieci każdego dnia. Kto nigdy nie dał dziecku komórki chociaż na 5 minut, by zyskać ten czas dla siebie lub uspokoić (a raczej uciszyć) dziecko niech pierwszy się zgłosi… Smutna prawda, ale dotyczy każdego z nas.
Niestety przez pandemię tryb życia dzieci coraz bardziej przypomina tryb dorosłych- siedzący. Czy czeka nas zaraz kolejny lock down, w którym jesienne i zimowe miesiące będziemy garować zamknięci w domach? Oby nie. Na samą myśl o tym robi nam się słabo… Mimo, że od największego lock downu minęło już sporo czasu, to jednak wizja uwięzienia nas w domach z dziećmi jest…smutna, by nie powiedzieć przerażająca. Ale, wracając do dzieciaków.
Prawdą jest, że dzieci mają nadmiar bodźców.
Siedzące w domach dzieci mają nadmiar bodźców (najczęściej tv, tablety, zabawki). Chodzące do placówek dzieci również (hałas, mnogość zajęć, ciągłe pobudzenie).
Amerykańska Akademia Pediatryczna i WHO rekomendują, by dzieci poniżej 18 miesiąca życia miały ograniczony kontakt z mediami do… 0 minut dziennie! Między 2 a 5 rokiem życia zaleca się maksymalnie 1 godzinę ekspozycji na media cyfrowe dziennie!
Zwłaszcza dzieci żłobkowe i przedszkolaki cierpią z powodu nadmiaru lub nieodpowiedniej jakości bodźców wzrokowych i słuchowych, a jednocześnie mają bardzo mało doświadczeń czucia głębokiego, zmysłu równowagi czy dotyku. Zdziwieni? Nie bądźcie. Takie są fakty. Dlatego tak ważne jest, by dawać dziecku codziennie ODPOWIEDNIE PORCJE wrażeń sensorycznych.
Jak to zrobić?
Po prostu – w zabawie! W szalonej, wariackiej, ale też spokojnej, wyciszającej, relaksującej. Zabawa to ruch, a ruch to zdrowie.
Ruch to także profilaktyka chorób cywilizacyjnych, na które nasze dzieci narażone są z powodu nadwagi i otyłości. Myślisz, że problem ten nie dotyczy polskich dzieci? Według standardów WHO prawie 1/3 polskich 8-latków na nadwagę lub jest otyła!
Co piąte dziecko w wieku 8 lat charakteryzuje się zbyt dużym obwodem talii oraz ma podwyższone skurczowe ciśnienie tętnicze krwi.
Dzieci bez namiaru masy ciała w porównaniu z rówieśnikami z nadmiarem masy częściej uczestniczą w zorganizowanych zajęciach ruchowych, spędzają aktywnie czas co najmniej 1 godz. dziennie w dni szkolne i w weekendy, pokonują drogę do szkoły w sposób aktywny.
Wydawać by się mogło, że przecież ‘’pozwalamy” naszym dzieciom codziennie na ruch i zabawę, ale czy na pewno?
POMYŚLMY:
Ile czasu dziecko spędza w foteliku samochodowym, wózku na spacerze, krzesełku podczas karmienia, trzymając w rączkach komórkę lub gapiąc się w tv? Ile? A ile czasu śpi?
Gdyby przeanalizować ilość „siedzenia” przez dzieci… okazuje się, że jest to całkiem spora ilość czasu w ciągu dnia.
„To, co naprawdę musimy zrobić, to przywrócić dzieciom zabawę” – mówi dr Juana Willumsen, główny konsultant WHO ds. otyłości u dzieci i aktywności fizycznej. Kluczowe jest więc przejście z czasu siedzącego na czas zabawy, przy jednoczesnej ochronie dobrej jakości snu, który jest kluczowy dla rozwoju małego dziecka.
Nasze dzieci zdecydowanie mają nadmiar bodźców wzrokowych i słuchowych. Organizm każdego nawet najmniejszego człowieka potrzebuje wsparcia lub wyciszania każdego zmysłu. Jak więc wspierać dzieci w rozwoju sensorycznym by wszystkie zmysły były zaspokajane na podobnym poziomie, a dzieci nie „przebodźcowane” lub „niedostymulowane” ?
To proste, np. w codziennych zabawach ruchowych.
Już kilka lat temu na początku pandemii pokazywałyśmy Wam rewelacyjny zestaw od GoodWood, który mamy w naszych domach – bujak z drabinkami i zjeżdżalnią (zobacz poprzedni wpis o bujaku). Jedyny w swoim rodzaju, oryginalny i niezniszczalny. Jak zresztą wszystkie ‘’zabawki” z GoodWood.
Kiedy Magda, pomysłodawczyni marki, zadzwoniła zapytać czy podesłać nam nowość – box motoryczny , nie zastanawialiśmy się ani chwili. GoodWood to najlepsza propozycja dla dzieciaków i w sumie całej rodziny, bo często bawimy się razem z dziećmi Sami zobaczcie wszystkie nowości!
Poprzednie
Następne
bujak i drabinki GoodWood
Wspieraj w zabawie zmysł propriocepcji
Propiriocepcja czyli czucie własnego ciała i jego ruchu to skomplikowany proces, który dojrzewa bardzo długo. Receptory zmysłu propriocepcji znajdują się w skórze głębokiej, mięśniach, ścięgnach oraz więzadłach. Zabawy pobudzające te receptory, mają działanie relaksujące i wyciszające dla układu nerwowego. Małe dzieci każdego dnia rozwijają ten zmysł choćby podczas rozszerzania diety Ściskanie, rozgniatanie, to nauka chociażby tego jak ostatecznie poprawnie chwycić kawałek ziemniaka, podnieść go z blatu i włożyć do buzi. Całe to „planowanie” motoryczne u każdego dziecka przebiega w innym tempie, najważniejszy jest więc trening. A treningiem mogą być najprostsze zabawy stymulując czucie głębokie: przechodzenie przez ciasne tunele, przeciąganie liny, skakanie przez gumę, ściskanie piłeczek, przenoszenie ciężkich zabawek, ugniatanie masy solnej i wiele innych. Zobaczcie jak my wykorzystujemy BOX MOTORYCZNY do wspomagania rozwoju zmysłu propriocepcji:
Poprzednie
Następne
Box motoryczny GoodWood
W boxie motorycznym znajdziesz:
- skakankę – Ala uwielbia, bije rekordy, pamiętacie nasze dzieciństwo i zabawy na podwórku, każdy miał wtedy skakankę i jojo:)
- gumę – gdy rozpakowałam box, dziewczynki nie były zaskoczone, miałyśmy już wcześniej gumę do skakania w domu, to serio jedna z najfajniejszych podwórkowych zabaw ever:)
- szczudła, złożone ze sznurków i drewnianych, niskich klocków, nawet 3 latki opanują tę trudną sztukę chodzenia!
- worek do skakania – no ba! ulubiona zabawa w skaczące żabki, wyścigi, kto pierwszy doskoczy do…mamy:) Worki mają szelki, dzięki temu zabawa jest jeszcze fajniejsza.
pobierz pomysły na zabawę z boxem
Wspieraj w zabawie rozwój zmysłu dotyku
Dotyk to jeden z najważniejszych zmysłów w rozwoju dziecka. Wrażenia dotykowe pozwalają dziecku chronić swoje ciało, uczyć się kiedy odczuwa bezpieczeństwo, wchodzić w bliskie relacje. Cała nasza skóra to ogromna powierzchnia, która odczuwa dotyk. Bose stopy, rączki, rozpoznają ziarenka pisku na plaży, mokrą trawę latem o poranku, czy ciepłe naleśniczki podane na obiad. Doznania sensoryczne towarzyszące dziecku podczas dotyku różnych faktur, konsystencji są niewyobrażalnie ważne dla jego rozwoju.
Czy pozwalasz dziecku biegać boso w domu, po piasku? Czy wiesz, że te małe stópki „uczą” mózg jak utrzymywać równowagę podczas chodzenia po drabinkach, nierównych powierzchniach itd…
Zobacz w jaki prosty sposób można wykorzystać bujak, czy tablice grafomotoryczne od GoodWood.
Poprzednie
Następne
Tablice grafomotoryczne dla maluszków i starszaków GoodWood
Tabliczki grafomotoryczne to formy, które można wypełnić na milion sposobów. Idzie jesień- nazbierajcie w lesie szyszek, listków, żołędzi, jarzębiny. Włącz dziecku lekką, cichą muzykę z odgłosami lasu i bawcie się! Wolicie pobawić się w małego kucharza? Wypełnijcie formy mąką, ciecierzycą, ryżem…
Taka forma zabaw grafomotorycznych to doskonały wstęp do nauki poprawnego pisania. W zestawie dla malucha lub starszaka znajdziesz 3 tabliczki dwustronne, pędzelek i drewniany rysik.
Wspieraj rozwój zmysłu równowagi.
To dziecinnie proste Zabawa na placu zabaw czy w domu, na zwykłej huśtawce, linie, w chuście – obroty, bujanie, kołysanie, huśtanie to rewelacyjny trening mózgu i układu nerwowego dziecka. Dbanie o prawidłowy rozwój zmysłu równowagi dziecka jest kluczowy dla współpracy z innymi zmysłami. Równowaga pozwala dziecku na radzenie sobie z grawitacją i ułożeniem własnego ciała. Bujanie, kołysanie rozluźnia dziecko, które często podczas takiej zabawy…zasypia Nasz bujak jest w użyciu już ponad 2 lata – absolutnie jest to must have w domu. Czasem służy do spokojnego kołysania, bo teraz można dodać do niego mięciutki futon, a czasem do szalonych zabaw, które Zuzka już nie raz prezentowała
Poprzednie
Następne
Futon GoodWood
Futony zostały zwymiarowane w taki sposób, aby stanowić idealne dopełnienie bujaków, ale to nie jedyne ich zastosowanie. Futon może być wykorzystywany jako materac do leżenia, fotel, element wyposażenia sekretnej bazy 🙂 Futon jest pozbawiony gąbki, a jego wypełnienie idealnie dopasowuje się do sylwetki dziecka i zapewnia równomierne podparcie kręgosłupa na całej długości. To przekłada się na wygodę podczas zabawy i wypoczynku, a zarazem bezpieczeństwo.
Platformę Sensoryczną Cud-Wood wykorzystujemy do wielu zabaw sensorycznych i motorycznych. Gdy było cieplej dziewczyny zawieszały ją w ogrodzie, teraz przenieśliśmy do domu. Zastosowań ma tak wiele, że nie sposób wszystkich wypisać, sami zobaczcie!
Bujanie na siedząco, na stojąco, na bosaka, przechodzenie pod platformą, a także możliwość zabaw sensorycznych. Wow- to jest to co tygryski lubią najbardziej! Wystarczy zamontować dwa haki w suficie lub nawet jeden, jak u nas i zabawa gotowa!
Platforma sensoryczna ma dwie strony. Z jednej strony przypomina latający dywan:), bo można się na niej bujać i balansować, a w zestawie z futonem, nawet uciąć drzemkę na mięciutkiej podusi:) Z drugiej strony platforma stanowi tablicę grafomotoryczną, wodząc palcem, rysikiem czy pędzelkiem po wyrytych na niej kształtach, dziecko ćwiczy precyzję i przygotowuje dłoń do pisania.
Platforma Sensoryczna Cud-Wood
Rozwój ruchowy naszych dzieci jest na wagę złota. WHO wydało rekomendacje, w których przestrzega:
Nieprzestrzeganie aktualnych zaleceń dotyczących aktywności fizycznej jest przyczyną ponad 5 milionów zgonów na całym świecie każdego roku we wszystkich grupach wiekowych. Obecnie ponad 23% dorosłych i 80% młodzieży nie jest wystarczająco aktywnych fizycznie.
ZAPAMIETAJ!
Jakoś dnia dziecka ma znaczenie, a składają się na nią:
- mniej siedzenia, więcej zabawy w ruchu,
- dobrej jakości sen,
- jeśli już siedzicie, niech to będzie dobrej jakości 🙂 siedzenie (interaktywna zabawa z rodzicem np. śpiewanie, czytanie, układanki),
Stosowanie zaleceń zawartych w niniejszych wytycznych w ciągu pierwszych pięciu lat życia przyczynia się do rozwoju motorycznego i poznawczego dzieci oraz zdrowia.
Dzieci w wieku 1-2 lat powinny:
- Spędź co najmniej 180 minut na różnego rodzaju aktywnościach fizycznych o dowolnej intensywności,
- Mieć 11-14 godzin dobrej jakości snu , w tym drzemki, z regularnym snem i porami pobudki.
Dzieci w wieku 3-4 lat powinny :
- Spędź co najmniej 180 minut na różnego rodzaju aktywnościach fizycznych o dowolnej intensywności,
- Mieć 10-13 godzin dobrej jakości snu , który może obejmować drzemkę, z regularnym snem i porami pobudki .
Poprzednie
Następne
Platforma Sensoryczna Cud-Wood
Marka GoodWood idealnie komponuje się z ideą dziecięcego ruchu, a my to potwierdzamy! A raczej to co wyczyniają nasze dzieciaki z goodwodami:) Z okazji naszej ulubionej współpracy z marką GoodWood, mamy dla Was rabat!
10% hasło
„BOBASLUBIRUCH”
Kod rabatowy ważny jest ważny do końca 2021 roku i obejmuje cały asortyment!
Tutaj możecie tez pobrać rewelacyjne zabawy dla Waszych dzieci:
JOGA:
https://goodwoodpoland.pl/wp-content/uploads/2020/04/GoodWood_KartyJogi.pdf
ZABAWY MOTORYCZNE:
https://goodwoodpoland.pl/wp-content/uploads/2020/05/CARDS_ZABAWA.pdf
INSPIRACJE:
https://goodwoodpoland.pl/wp-content/uploads/2020/05/inspirownik.pdf
Raporty przytaczane w poście pochodzą z :
https://pediatrics.aappublications.org/content/138/5/e20162591
https://imid.med.pl/files/imid/Do%20pobrania/Raport%20COSI_kwiecie%C5%84.pdf
Wiedzę i informacje nt. integracji sensorycznej zawarte w poście oparte są o artykuły zaczerpnięte od znakomitej Oli Charęzińskiej, autorki bloga https://www.charezinska.pl/ oraz książki ”Sensoryczne niemowlę” .
Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.
Komentarze (0)