Z tego wpisu dowiesz się:
-
Czy niemowlę musi mieć blendowane pierwsze posiłki podczas rozszerzania diety?
-
Kiedy jest najlepszy czas na rozwijanie umiejętności gryzienia i żucia?
-
Jak wygląda aktywność dziecka karmionego papkami?
-
Jak wygląda aktywność dziecka jedzącego samodzielnie pokarmy stałe?
-
Jakie umiejętności ćwiczy dziecko samodzielnie jedząc pokarmy stałe?
-
Czy podawanie produktów stałych zwiększa ryzyko zadławienia i zakrztuszenia?
Dlaczego pierwsze posiłki nie muszą być blendowane? (I lepiej, by nie były.)
Od początku rozszerzania diety niemowlę może jeść pokarmy w całości lub w formie kawałków. Nie musisz wszystkiego blendować na papkę. Dziecko jest gotowe na to, by pobierać pokarm samodzielnie. Warunkiem jest podanie dania w bezpiecznej dla jego umiejętności konsystencji i kształcie.
Co na ten temat mówią zalecenia?
“W 1. r.ż. dziecka rozwija się szybko umiejętność gryzienia i żucia. Umiejętność gryzienia kształtuje się do ukończenia 24. m.ż., jednak największe możliwości nabywania tych kompetencji występują między 6. a 10. m.ż. dziecka”
Skoro dziecko ma najlepsze warunki ustno-twarzowe do tego, by nauczyć się obrabiania pokarmów, to dlaczego przesuwać tę naukę na późniejszy czas? Można wyjść naprzeciw jego rozwojowi.
Jak wygląda aktywność dziecka, które jest karmione łyżeczką, jedzeniem w postaci papki? Minimalnie.
Rola Rodzica:
blenduje wybrany pokarm, nakłada go na łyżeczkę, podaje do ust łyżeczkę dziecku, gdy dziecko otworzy buzię, układa łyżeczkę na jego języku, zabiera łyżeczkę.
Rola dziecka (jeśli karmione prawidłowo):
otwiera usta, ściąga jedzenie górną wargą, przesuwa językiem jedzenie na tylną ścianę gardła, połyka.
Jak wygląda aktywność dziecka, które samodzielnie je pokarmy w całości?
Rola rodzica:
przygotowuje i podaje dziecku odpowiedni do jego umiejętności rozwojowych pokarm.
Rola dziecka:
dostrzega produkt, chwyta go w rękę, kieruje do buzi, trafia, odgryza kęs, rozdrabnia dziąsłami (za pomocą śliny) i mieli, przesuwając za pomocą języka z jednej strony policzka na drugi policzek, a następnie przesuwa na tylną ścianę gardła i połyka.
Jakie umiejętności doskonali i nabywa niemowlę podczas samodzielnego jedzenia pokarmów w całości?
- doskonali koordynację oko-ręka-buzia
- doskonali chwyt
- doskonali umiejętności manualne
- rozwija integrację sensoryczną
- ćwiczy mięśnie aparatu mowy
- uwrażliwia jamę ustną
Podawanie niemowlęciu jedzenia w kawałkach nie zwiększa ryzyka zadławienia.
Badania wykazały, że niemowlęta, u których stosowano BLW z uwzględnieniem podstawowych zachowań minimalizujących ryzyko zadławienia, nie są bardziej skłonne do dławienia się, niż niemowlęta u których stosowano tradycyjny sposób karmienia.
Jeśli mimo wszystko zdecydujesz się na rozszerzanie diety w formie zblendowanej, pamiętaj, by taka konsystencja nie była podawana dziecku zbyt długo. Im szybciej dasz mu szansę na doskonalenie tych umiejętności tym lepiej.
Ważne. Pokarm w kawałkach podawaj w formie dostosowanej dla umiejętności rozwojowych dziecka, np. w kształcie słupków, odpowiednio miękkie, nie w kształcie i szerokości przełyku.
Źródła:
- Szajewska H., Socha P., Horvath A. i wsp.,Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. „Standardy Medyczne/Pediatria” 2021, t. 18, s. 811
- Brown A. No difference in self-reported frequency of choking between infants introduced to solid foods using a baby-led weaning or traditional spoon-feeding approach. J Hum Nutr Diet. 2018 Aug;31(4):496-504. doi: 10.1111/jhn.12528. Epub 2017 Dec 5. PMID: 29205569.
Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.
Komentarze (0)